Ijoi Reka: Graphic Department

Tentang Ijoi


Siapa Ijoi?

Dilahirkan di Ipoh namun dibesarkan di Johor Bahru dan kemudiannya mengharungi zaman persekolahan di Kuala Lumpur, Ijoi mula berjinak-jinak dengan bidang kartun sejak dibangku sekolah lagi sebagai hobi untuk mengisi masa lapang.Dalam tahun 1990, setelah tamat tingkatan 5, ijoi mencuba nasib dengan menghantar karya ke ruangan Bakat Baru di Gila-Gila yang ketika itu dikelolakan oleh Rejabhad .
Berkat kesabaran dan tidak mengenal jemu untuk terus menghantar karya walaupun tidak pernah disiarkan akhirnya berbaloi bila mana Rejabhad telah memanggil Ijoi untuk menyertai bengkel kartun yang di kendalikan sendiri oleh beliau di studionya di creative enterprise.
Setelah berulang alik setiap minggu tanpa rasa bosan dan jemu ditambah pula dengan ketekunan dan kesabaran serta tidak pernah berputus asa menghantar karya tak kira dimana akhirnya berbaloi bilamana kartun Ijoi tersiar juga di sebuah akhbar harian .Semua ini adalah berkat dari bimbingan dan tunjuk ajar Rejabhad . Alfatihah buat Allahyarham dan semoga ruhnya tenang dicucuri rahmat, Amin .
Diantara kata-kata azimat beliau ialah “Kalau nak mendaki gunung , kenalah mendaki bukit dahulu tanpa melupakan gunung tersebut” dan “Kalau nak berkartun , berkartunlah dengan sebaik-baiknya, seelok-eloknya, seiklhlas-ikhlasnya, usahlah lilit ikatan kepala bertulis glamour didahi , usah bimbang akan perkataan itu, ianya akan ada selagi anda berkarya.
Namun begitu kesibukan dengan tugas menyebabkan Ijoi tidak dapat menumpukan pada kartun sepenuhnya . Namun cinta pada bidang kartun tidak pernah padam dan Ijoi kembali berkarya dimajalah K.O yang dikendalikan oleh saudara Aman namun ianya tidak bertahan lama, Ijoi kemudiannya berkarya secara sambilan di Harian Metro kembali.
Semua karya yang pernah dihasilkan samada yang pernah disiarkan atau yang tidak pernah disiarkan telah dikumpulkan kembali untuk dipaparkan didalam blog ini.




PROFIL IJOI





Evolusi Kartun Ijoi


1991
Mula –mula dulu,syok sendiri aje, asal lukis je hantar, asal hantar je lukis


1994
Kartun yang pertama tersiar di akhbar tempatan, Harian Metro


1996
Artwork dulu-dulu, try hantar kat majalah .nak buat semuka aje , last-last padan muka, reject lah apalagi ..


1999
Atas bimbingan dan tunjuk ajar tok guru tersiar jugak kat Mekar di GG , Gila Gila



2000
Berkat kesabaran dan ketekunan, Inilah hasilnya. Mendapat tempat di Harian Metro 


2001
Try hantar kat Majalah KO bawah kelolaan En AMAN dan di publishkan


2003
Mencuba webkomik dengan penghasilan lukisan secara digital dan dipublishkan di blog sendiri aje..



2007
Setelah menceburkan diri dalam arena webkomik akhirnya di beri peluang tuk berkarya di website OUM Learner Connexxion.








2008 -2010
Setelah sekian lama bergerak dibawah tanah, Ijoi muncul semula dengan karya-karya yang menghiasi majalah humor tempatan yang muncul dipasaran antaranya Umbra dan UOK. Namun majalah ini tidak kekal lama dipasaran.

2011
 Ijoi menerbitkan Koleksi Kartun dari blog Sayembara Jemalaku  berjudul 'Sayembara Kartun' secara e-comic 





2013

Buku Motivasi Berilustrasi Kolaborasi bersama Dr. Luv



2014
Zine 555 kolaborasi bersama En.Meo





2015
Zine Consigli 









Sifu Ijoi


Masih elok dan kemas lagi salinan Bengkel Kartun Rejabhad yang terkandung pelbagai teknik kartun daripada definasi kartun , jenis kartun hinggalah kepada alatan melukis kartun dan teknik melukis kartun yang betul.


Buku inilah yang menjadi rujukan aku dari 0 tentang teknik lukis kartun hingga lah mahir melukis kartun, Benarlah kata Pak Jab “ Berkartun senang tapi tak mudah”

Ialah nampak cam senang je nak buat tapi tersangatlah susah membuatnya jika tidak mempelajari teknik yang betul, alah cam nak buat roti canai lah nampak cam senang je mamak tu tebar siap lambung-lambung lagi sambil menari rumba, cu ba lah buat sendiri silap hari bulan jadi roti kirai itu pun kalau nasib baik, kalau tak jadi roti lantai ialah setiap kali nak tebar je terhumban kelantai , setiap kali terhumban kelantai je nak tebar. Gitulah adatnya yang tak tahu kenalah ambik tahu yang tak pandai kenalah usaha sampai pandai, dan jangan pula memandai ,kalau rasa tak pandai-pandai jugak atau memang jenis tak mahu pandai hirup aje air dakwat sambil berlari kepantai



Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Perhatian

SEGALA YANG TERKANDUNG , TERKUMPUL DAN TERHIMPUN DI DALAM BLOG INI MERUPAKAN HASIL KERAHAN DAN PERAHAN AIR OTAK PELUKIS SENDIRI.ADALAH DIMAKLUMKAN JUGA SAYA SEBAGAI PENULIS,PELUKIS DAN PEREKA BLOG INI MENGAKU TIDAK PERNAH MENJALANKAN KEGIATAN SEPERTI PLAGIAT, TERGELIAT, MENIRU, MENIPU, MEMFOTOKOPI ATAU MENCURI HASIL KARYA SESIAPA JUA DIDUNIA DAN DI BIMA SAKTI INI.
Segala yang terkandung dan tercerita juga tiada kena mengena dengan sesiapa jua walau sebesar zarah. Kalau terkena jugak saya memohon maaf zahir dan batin serta Selamat Hari Raya.
SEKIAN
IJOI
KARTUNIS BAWAH TANAH