Posts

Showing posts from October, 2012

Bekmen

Image
Bila digabungkan adiwira dan makanan cepat kegemaran aku maka inilah jadinya



Karya Anakku sempena Hari Kanak-Kanak

Image
Kanak-kanak ibarat kain putih emak bapak yang mencoraknya.
Selamat Hari Kanak-kanak kepada semua kanak-kanak.  
Judul: Dari kanak-kanak ke remaja


Judul: Kanak-kanak sedang bermain di bilik permainan

Judul: Bola disepak oleh kanak-kanak

Judul: Ikan berenang didalam buku matematik.
 Karya: Muhammad Ammar 5 tahun
Memang anak bapak. Ingatkan buat kira-kira dalam buku matematik rupanya melukis. teringat pulak zaman aku kanak-kanak macam tulah dulu. Ingat lagi kalau kat sekolah cikgu mengajar didepan aku melukis dibelakang.











Sempena Hari kanak-kanak ni aku tujukan lagu seperti berikut:

Anak Anak Kita M. Nasir

Anak-anak kitakah yang berlari telanjang
Di bawah mentari sumbing
Sambil bernyanyi lagu
Ketakutan hari-hari ini

Anak-anak kitakah yang memikul beban
Kesilapan kita
Hingga dia tak kenal
Budaya canggung bangsa sendiri

Selamatkan anak kita
Dari padang jerangkap samar
Selamatkan anak kita
Orde baru politikus usang

Anak-anak kitakah yang bermain
Di hutan belukar
Dengan senapang kayu ubi
Cam…

Lukisan Anakku V4

Image

Lukisan anakku v3

Image
makin teruja Ammar untuk melukis dan melihat lukisannya dalam komputer. Lukisan kali ini bertajuk Ultraman Mebius lawan raksaksa Gomora  nama pun dia tahu aku pun tak tahu..


Senyum vs Stress

Image
smile, sonreír, glimlag,irribarre,усмивка,glimlach,úsměv,naeratus,ngiti,hymy,sourire,Lächeln,sorriso,χαμόγελο,sonrisa,gülümseme,посмішка,


Bila aku rasa down  atau  stress dll aku akan cakar senyuman sampai aku tersenyum.
Cubalah pasti anda akan tersenyum kerana senyuman itu berjangkit. Senyum juga merupakan satu sedekah. Sedekah yang paling mudah sekali. Cubalah senyum...


Senyum

Senyum seindah suria
Yang membawa cahya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian
Dalam kehidupan
Kau tersenyum ku tersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum... kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum... membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah
Ikatan...

source:http://www.liriklagu.com/liriklagu_s/Senyum.html

ps: sambil senyum tu berzikirlah sekali baru datang ketenangan kerana dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Cubalah  kalau senyum pun gagal redakan stress cubalah solat 2 rakaat Insyaallah.

Lukisan Anakku V2

Image
Anak aku teruja bila aku tunjukkankan lukisan dia haritu dalam komputer dan semakin rajin melukis.
http://www.ijoikatun.blogspot.com/2012/10/lukisan-anakku.html

Ammar: Papa ..ni.. masukkan dalam komputer.
Aku: Ok nanti papa masukkan..
Aku pun mengimbas manila kad tersebut lantas memuat naik ke sini.
Inilah contengannya masih berpaksikan cerita jepun yakni Ultraman, transformer, kamen rider, masked rider dll.



Berakar Kelangit

Image
Cakaran mengisi lapang yang terluang. Apa motifnya? Mengurangkan beban otak yang sedang diperah untuk  menjana ide menghasilkan visual. Yang peliknya kenapa cakaran aku menggambarkan kehutanan sedangkan visual adalah untuk mempromosikan pakej penerbangan tambang murah.

Apa kena mengena kambing dalam ini cerita? Mungkin kambing diberi tambang murah untuk menaiki pesawat atau setiap penumpang akan dihadiahkan seekor kambing? Hmmm.. biarlah ianya menjadi misteri..

Yang patut kita fikir dan renungkan ialah....

Demi masa..

rekabentuk t-shirt

Image
Cool tshirt design yang diperagakan oleh model  super bertaraf antarabangsal






Sambil bergaya sambil memberi peringatan.
Berilah peringatan kerana peringatan itu bermanfaat.

Jobless Cat

Image
Adakah kucing ini yang takde kerja atau aku yang tak de kerja sampai buat kucing ni jadi macam ni.

Aku sebenarnya tengah nak mereka bentuk visual untuk makanan kucing tetiba visualnya tak menjadi pasal model kucingnya bertindak begini tanda protes. Kucing pun pandai protes kerana makanan kucing yang dipromosi hanyalah perasa ikan sedangkan beliau mahu perasa kambing berempah.

Jika kucing anda berkelakuan seperti ini jangan risau kerana beliau tidak dijangkiti Selesema Kucing atau Cat Flu tetapi mahukan makanan perasa lain je yelah asyik balun tulang ikan atau friskis je cubalah bagi burger ke pizza ke.



Lukisan Anakku

Image
Semua karekter ini di lukis oleh anakku Muhammad Ammar berusia 5 tahun. Dia memang suka melukis kerana aku suka melukis. Yang aku heran aku mula melukis darjah 4 dia seawal 4 tahun selepas berkenalan dengan pensil dan kertas terus pandai melukis. Aku abadikan kat blog ini supaya beliau bersemangat untuk meneruskan legacy aku iaitu melukis .

Dari lukisan ini memang terserlah dengan pengaruh siri-siri kartun atau cerita kegemaran beliau iaitu:
Ultraman yakni semua jenis ultraman dari atuk ultraman sampai cicit ultraman bahkan jiran sebelah mak uda ultraman pun  dia kenal_ Kamen rider, masked rider, pun dia kenal semua jenis rider. ben 10 dari atuk ben 10 sampai alien ben10 semua dia hafal.

Pergh kerana hafalan dia kuat aku pun masukkan segala jenis doa alhamdulillah dia boleh hafal dan ingat antaranya doa makan, doa naik kenderaan, doa tidur, doa masuk tandas, doa menuntut ilmu,  Budak2 memang cepat hafal jadi masa inilah kita kena tanam dan semai benih kemurniaan kedalam jemala mereka.

Nantikan Kemunculan mereka!

Image
Siapakah Trio ini? Three Musketeer? Three Stooges? Tiga Abdul? Bujang Lapuk? Do Re Mi?
Apa yang sedang mereka lakukan tu? Tiru aksi Psy dengan Gangnam Style? Beriadah sambil berpoco-poco?

Nak tahu lebih lanjut, nantikanlah kemunculan mereka di kedai-kedai runcit atau apa sahaja kedai yang ada menjual buku ditempat anda. walaupun ia hanyalah  kedai jubin  tapi ada jual buku anda boleh dapatkannya.

Kalau tokeh jubin tu tak jual buku anda boleh mintak naskah yang dimilikinya untuk anda belek sebelum anda membuat keputusan samada meminjam atau mendapatkannya sendiri.


Menyumpit DiKala Dinihari

Image
setiap petak dicakar pada masa yang berlainan dari pagi sampai petang.

saje je mengisi waktu terluang

Cakaran Jemalaku: The Beginning

Image
Tugasan hari ni sebenarnya untuk mereka bentuk iklan promosi pembelian al quran digital. Mula-mula capai kertas kitar semula kendian capai pen  utk melakar ibu jari kuku  atau dalam bahasa mudahnya  thumbnail.
tapi entah macammana tercakar pulak segala yang takde kenan mengena dengan program tersebut.

Ginilah caranya untuk mengeluarkan imejan yang termaktub dibatu jemala. Kena keluarkan segalanya sampai jumpa. Kalau dari cakaran inilah rasanya menandakan ilham tersebut masih degil atau malu untuk mengeluarkan dirinya.

Untuk menghilah kebosanan aku pun mengimbas dan memuat naik cakaran tersebut disini. Dan aku rasa nak teruskan idea merepek ini setiap hari jika berkesempatan. Ini kira versi pengenalan.


Need Design? Contact Us NOW!

Need Design? Contact Us NOW!