Ijoi Reka: Graphic Department

Rabu, Januari 09, 2008

Debab & Kucing Jalanan

Satu hari Debab bersiar-siar di taman dan ternampak seekor anak kucing sedang di buli oleh sekumpulan anjing liar. Debab merasa kasihan lalu membelasah anjing-anjing tersebut dan membawa pulang anak kucing kerana kasihan.



Sampai dirumah, Atuk Debab bertanya kucing siapakah yang dibawanya pulang, Debab pun menceritakan tentang apa yang terjadi dan meminta izin untuk membela kucing tersebut . Atuk Debab memberi keizinan sambil memuji sikap keprihatinan anaknya. Debab pun merawat luka serta membersihkan anak kucing tersebut. Selepas itu Debab menjemput kucing tersebut menikmati juadah tengahari bersama keluarganya.


Keesokkannya Debab bersiar-siar lagi dan ternampak seekor anak kucing tersangkut atas pokok. Debab pun menurunkan dan membawa pulang kucing tersebut. Sekali lagi Atuknya memuji sikap cucunya yang mudah simpati.

Keesokkan esoknya Debab ternampak anak kucing dalam parit, dan seperti biasa dia bawak balik dan macam biasa Atuk dia memberi kata-kata pujian.

Keesokkan esok-esoknya Debab bawak balik 2 ekor anak kucing lagi yang dipungutnya ditempat pembuangan sampah dan seperti biasa Atuknya tetap memberi kata –kata pujian.

Begitulah seterusnya esok demi esok, asal ada kucing dalam kesusahan je tentu Debab bawak balik dan setiap kali bawak balik Atuk dia terus memuji dan setiap kali Atuk dia puji dia rasa bersemangat dan setiap kali dia bersemangat dia bawak balik kucing.

Sehinggalah pada satu hari Rabu sewaktu Debab sedang memandikan kucing-kucing tersebut tiba-tiba Atuk dia muncul dengan seekor kucing diatas bahu dan kepalanya sambil memarahi Debab “Asal ada kucing kau bawak balik, asal bawak balik je kucing, hah! sekarang tengok sana kucing,sini kucing tiada yang kucing melainkan kucing-kucing belaka ,sampai nak cari Uwan kau pun Atuk kena selak kucing!!”
“Lainkali kalau nak bawak balik kucing pun beringatlah sikit, tengok sekarang siapa yang susah”
Atuk mengheret Debab dan menumjukkan Debab kearah luar rumah yang dibanjiri orang ramai yang sedang berhimpun sambil menunjuk perasaan.
Ada yang menjerit “pulangkan kucing kami” ada yang membawa sepanduk” “kami mahu kucing kami”
Rerupanya habis kucing satu daerah dan kawasan yang sewaktu dengannya dia bawak balik

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular

Perhatian

SEGALA YANG TERKANDUNG , TERKUMPUL DAN TERHIMPUN DI DALAM BLOG INI MERUPAKAN HASIL KERAHAN DAN PERAHAN AIR OTAK PELUKIS SENDIRI.ADALAH DIMAKLUMKAN JUGA SAYA SEBAGAI PENULIS,PELUKIS DAN PEREKA BLOG INI MENGAKU TIDAK PERNAH MENJALANKAN KEGIATAN SEPERTI PLAGIAT, TERGELIAT, MENIRU, MENIPU, MEMFOTOKOPI ATAU MENCURI HASIL KARYA SESIAPA JUA DIDUNIA DAN DI BIMA SAKTI INI.
Segala yang terkandung dan tercerita juga tiada kena mengena dengan sesiapa jua walau sebesar zarah. Kalau terkena jugak saya memohon maaf zahir dan batin serta Selamat Hari Raya.
SEKIAN
IJOI
KARTUNIS BAWAH TANAH