Big House Little House

French: Grande maison de la petite maison
German: Großes Haus kleines Haus
Korean: 큰 집 작은 집
Spanish: Gran casa pequeña casa





Rumah Kecil
Kenapa kamu kelihatan sedih dan sugul?
Rumah Besar
Aku sebenarnya cemburu dengan engkau.
Rumah kecil
Kenapa pulak begitu? Aku ini apalah yang ada, berbanding engkau yang besar , serba mewah dan segalanya ada. Dihiasi dengan perhiasan dan perabot yang mewah dan eksklusif dari seluruh ceruk dunia. Kolam renang yang sejuk dan menyeronokkan. Permaidani yang lembut, mewah dan indah dari serata dunia. Speaker dan home teater mengalunkan bunyian yang sedap dan mengujakan.Penghawa dingin yang sungguh dingin dan menyamankan.
Rumah Besar
Sungguh pun begitu engkau dihiasai dengan ibadah tuanmu ,walau tiada kolam hanya timba namun ianya digunakan sepenuhnya untuk berwudhuk dan bersuci. Tiada permaidani namun mempunyai sejadah yang lusuh akibat dibasahi oleh aliran airmata tuanmu. Tiada speaker tapi alunan zikir dan bacaan Al-Quran tuanmu sudah cukup menyejukkanmu.Sedangkan tuan aku terus tenggelam dalam kemaksiatan. Anak –anak terbiar dia tak kisah anak-anak dia nak bawak kawan-kawan berpesta dari malam ke pagi . Arak,judi, zina tiada hal baginya . Wang adalah segalanya bagi dirinya. Aku terasa sungguh panassssss walau aircond disetiap penjuru.
Rumah kecil
Begitu kisahnya
Rumah Besar
Alangkah indahnya jika mereka yang menghuni rumah sebesar aku ini mengamalkan ibadah seperti tuan engkau. Lagi kaya lagi bagus sebenarnya , supaya dapat berjihad dan menginfakkan harta pada jalan ALLAH. Barulah sejuk dan damai.

Comments

Popular Posts